niedziela, 5 lutego 2017

Biografia Grzegorza Lato

Bardzo lekka w odbiorze książka o legendzie polskiego futbolu i byłym prezesie Polskiego Związku Piłki Nożnej. Marek Bobakowski opisał w niej zarówno karierę piłkarską jak i polityczną Grzegorza Lato.

Z książki dowiedziałem się dlaczego chłopak urodzony w Malborku rozpoczął karierę w Mielcu. W zasadzie nigdy nie poszukiwałem tej informacji, ale pamiętam, że zdziwiło mnie to przy przeglądaniu biogramu króla strzelców Mistrzostw Świata w 1974 roku.

Był to jeden z niewielu nowych dla mnie faktów o bohaterze książki. Na dalszych stronach autor chronologicznie przedstawia wydarzenia z życia Grzegorza Lato. Marek Bobakowski w przystępny sposób opisał bieg życia bohatera, ale te informacje były mi już znane. Oczywiście nie jest to wada książki. Fajnie było jeszcze raz przeczytać o sukcesach piłkarskich z lat 70, i 80. i powspominać czas Euro 2012.

Za wadę postrzegam jednak nadużywanie cudzysłowów. Autor oznacza w ten sposób nie tylko cytaty. W cudzysłów wzięta została nawet teza, którą zdaniem autora formułowały wszystkie gazety. Ponadto, miejscami odnosiłem wrażenie, że autor fabularyzuje swoją opowieść i stara się czytać w myślach opisywanych postaci. Negatywne wrażenie zrobił na mnie też wstęp, gdzie autor popuścił wodze fantazji i bajał o tym co by było gdyby...

Biografia Grzegorza Lato to druga książka Marka Bobakowskiego. Ale już kilka tygodni po jej premierze ukazała się trzecia publikacja tego autorem. Biografia Życiowy tie-break to wspomnienia trenera siatkarek Andrzeja Niemczyka. Książka napisana wspólnie z siatkarzem m.in. mieleckiej Stali zbierała bardzo pochlebne opinie. Nasuwa mi się jednak pytanie, która z tych książek powstała przy okazji powstawania tej drugiej.

Grzegorz Lato w księgarni Sendsport
240 strony
Łódź, 2015
Grzegorz Lato na 90minut.pl
Grzegorz Lato na pl.wikipedia.org

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz